Historie

2016 – Præsentation af den nye ATF 60G-3, ATF 600G-8 og GTC-800 med CE-mærke ved Bauma Messen i München. TADANO FAUN fremviste på messen 8 AT kraner, 1 lastbilmonteret kran samt 1 teleskop bæltekraner og 1 terrængående kran. Endnu en gang var TADANO FAUN producenten der præsenterede de fleste mobilkraner på Bauma Messen.

2015 – TADANO ”Crane Day” 2015. Officiel markedsintroduktion af den nye ATF 600G-8 med det revolutionerende TADANO Triple-Boom System. Derudover præsentation af to yderligere produktopgraderinger inden for EUROMOT 4 / Tier 4f revision af ATF 220G-5 og ATF 180G-5.

2014 – Lancering af den nye ATF 100G-4 og ATF 70G-4 (terræn kran) (52,1 m) med den nye motornorm EUROMOT 4. I Lauf blev der foretaget en modernisering af den administrative bygning og opførelse af en ny test bygning. Endvidere udvidelse af det direkte salg i England og Irland ved overtagelse af Cranes UK Ltd. (omdøbt til TADANO UK Ltd.).

2013 – Deltagelse i Bauma Messe 2013 med syv terrængående kraner – TADANO FAUN viste igen de fleste modeller af alle deltagende kranproducenter – herunder blandt andet en lastbilmonteret kran, en teleskopkran og to lastmonterede kraner. Endvidere blev der samme år foretaget renovering og udvikling af vores forretningslokaler, herunder flytning af reservedelslager til et nærliggende sted og investering i en nyt test plads i Pegnitz.

2012 – Markedsintroduktion af nye terrængående kraner herunder ATF 400G-6, ATF 180G-5 samt lastbilmonteret kran – HK 65.

2011 – Introduktion af den nye seksakse terrængående kran ATF 400G-6 i forbindelse med CRANE DAYS hos TADANO FAUN i maj. Denne kran var allerede ude på det første job to måneder efter lanceringen.

2010 – Deltagelse i BAUMA 2010 – TADANO FAUN udstiller igen 10 kraner, herunder første gang en Teleskop Bæltekran af det nye TADANO-koncernmedlem – Mantis Corporation i USA.

2009 – Introduktion af ATF 130G-5 og HK 70. Denne HK 70 er den eneste 70 t kran monteret på en 5-aksel lastbil som nogensinde er blevet fremstillet i Tyskland.

2008 – TADANO FAUN blev hædret med de fleste priser fra det tyske magasin ‘Kranmagazin’ i anledning af konkurrencen ‘Crane of the Year 2008’; ATF 220G-5 og ATF 360G-6 vælges nr. 1 inden for deres kategorier

2007 – Deltagelse i BAUMA med 10 kraner, herunder seks innovationer blandt andet flagskibet ATF 360G-6 med en maks. løfteevne på 360 t. Messestanden blev ved afstemning kåret for at være nr. 1 af de 6 deltagende kranproducenter af læserne i magasinet ”Cranes Today”.

2006 – Lancering af ATF 220G-5 med en maks. løfteevne på 220 t og en max. kroghøjde på 108 m. Samme år påbegyndes en omstrukturering fabriks for at forbedre og tilpasse kranproduktionen for AT kraner.

2005 – ATF 80-4 og ATF 160G-5 blev kåret som årets kran 2005. Lanceringen af ​​ATF 65G-4 – efterfølgeren til bestseller ATF 60-4 – samt TADANO FAUN GR-300EX RT kran i Europa.

2004 – BAUMA introduktion af de nye ”G” kraner (= Globale) AT kraner herunder ATF 110G-5 og ATF 160G-5 med ”Lift Adjuster” samt lancering af TADANO RT GR-700EX RT kran.

2001 – 10 års fejring af TADANO og FAUN samarbejdet. Lanceringen af ​​ny ATF 45-3 som den første kran der er udstyret med det nye FAUN styresystem samt lancering af ATF 80-4 med det nye 1-cylindrede teleskopsystem og med en “cockpit” designet overvognskabine. Endvidere lanceres ​​BKF 35-4 i en civil version.

1998 – Lancering af terrænkranen ATF 60-4 som “taxi kran”, hvilket betyder at den er i stand til at køre fra job til job fuldt udstyret med et akseltryk på 12 t pr. aksel.

1995 – Festivitas i anledning af firmaets 150-års jubilæum

1991 – Udvikling af en helt ny serie af terrængående kraner fra 40 t til 360 t samt 40 t, 60 t og 70 t kranopbygninger til konventionelt lastbilchassis. Derudover 40 t BKF bjergningsskøretøj og specielle kranundervogne. Europæisk markedsføring af TADANO RT (groft terræn) kraner med en kapacitet på 30 t, 55 t og 70 t.

1991 – Stiftelse af TADANO FAUN GmbH som salgs-, marketing- og serviceorganisation.

1990 – TADANO Ltd. Takamatsu, Japan køber FAUN og danner grundlag for FAUN GmbH.

1986 – FAUN ejerskab ændret til O & K (Orenstein & Koppel).

1985-1990 – Udvikling af terrængående kraner op til 50 t midten af ​​80’erne. I firserne udvikles terrænteknologien i kombination med de traditionelle fordele ved groft terræn og lastbilmonterede kraner. Den 1. terrænkran bliver med 30 t løftekapacitet.

1970/1980 – Produktlinje omfatter lufthavns brandbekæmpelseskøretøjer, kraftfulde traktorer og kranundervogne, lastbilmonterede kraner. Endvidere konstruktion af kranoverdele med løfteevne på 35/60/100 t – disse skal monteres på FAUN chassis. Derudover også produktion af terrænkraner med en løftekapacitet på 20/30/40 t.

1970-1972 – Produktionsenhed nr. 1000 af den kendte ”Road Sweeper” bliver leveret og kranchassis nr. 1000 udleveres

1960 – 1970 – Produktlinjen består af kranundervogne til næsten alle større kranfabrikanter frem til slutningen af ​​70’erne. Endvidere produceres der lastbiler og traktorer, kommunale køretøjer, dumpere, vejmaskiner, transportører slagger på støberier.

1956 – Udvikling af tunge lastbiler og undervogne til militære formål.

1949 – Introduktion af lastbilmodellen serie L 7, skraldebilen AS 22 samt sporlægnings traktoren K 60.

1943 – Destruktion af FAUN-fabrikken under krigen samt opbygning af en ny fabrik i Lauf.

1937 – Lancering af 3-akset 7,5 t lastbil type FAUN L 750 D 87

1928 – Lancering af BEL 5-lastbilskranen på den såkaldte B-type transportør

1925 – Introduktion af tromleaffaldssamleren

1922 – Introduktion af 2 t, 45 hk traktor BEZ type B

1918 – Sammenlægning af “Fahrzeugfabrik Ansbach AG” til “Fahrzeugfabrik Ansbach und Nürnberg” – forkortelse “FAUN”

1914 – Overførsel af produktion til “Nürnberger Feuerlöschgeräte-, Automobillastwagen- und Fahrzeugfabrik Karl Schmidt”, design og konstruktion af lastbiler og specielle køretøjer til luftvåbnet.

1910 – Første opfindelse af et blandet fremdrivnings system (benzinmotor/dynamo/ elektrohjulsmotor) til brandslukningsvogne.

1890 – Verdens premiere på den første dampdrevne brandslukningsbil som forlader fabrikken.

1868 – Udvikling af et hestekøretøj.

1845 – Justus Christian Braun grundlagde en bronzefabrik.